2009-01-19

Hot och förföljelser


"Bara efter ett tiotal meter hände något märkligt. Utan pappas bullriga skratt förvandlades skogen. Den blev kusligt mörk och ödslig.
Åskmolnen gled allt närmare, hotfullt mullrande. Det var vindstilla. Till och med fåglarna hade tystnat.
Jag ångrade att jag inte hade fortsatt tillsammans med pappa. Det skulle dröja minst tio minuter till innan han hade hunnit varvet runt. På tio minuter hinner man inbilla sig mycket.
Jag kände en ilning längs ryggraden. Det var något som inte stämde. Inget jag kunde peka på. Bara en känsla.
Plötsligt blev den mer konkret. Det prasslade någonstans nära mig.
Jag stannade och lyssnade. Blicken flackade hit och dit. Var det en annan joggare? Eller en hundägare på kvällspromenad? Ett rådjur kanske? Vilt finns det gott om i trakten."
(sidan 9)

Afrodite och hämnden av Ritta Jacobsson är en riktig nagelbitare som jag absolut inte kunde lägga ifrån mig.

Boken handlar om Afrodite, även kallad Ditte. Ditte förföljs, hotas och trakasseras. Hon misstänker att det beror på att hon snart ska vittna i en rättegång mot ett ungdomsgäng.

Boken innehåller inte bara en massa spänning utan även kärlek. Ditte och hennes kompis Jo har lärt känna varsin kille på Internet och planerar att träffa dem. Men kan de verkligen lita på killarna?

Vill du läsa en spännande deckare, så ska du absolut läsa Afrodite och hämnden!

Inga kommentarer: