2008-05-28

Livet på en kylskåpsdörr


Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers är en ovanlig bok på så sätt att varje sida i boken består av ett kylskåpsmeddelande. Bokens huvudpersoner, femtonåriga Claire och hennes mamma, är sällan hemma samtidigt och kommunicerar med varandra med hjälp av lappar på kylskåpet. En dag har mamma skrivit följande:
"Claire, hjärtat, jag ska till doktorn i dag. Jag har försökt få tillfälle
att berätta det, men det har inte blivit så. Det är inget att oroa sig
för, men det skulle kännas konstigt om du inte visste något. För ett
tag sedan upptäckte jag en knöl i höger bröst och till slut tog jag mig
samman och ringde till läkarmottagningen. Jag ville berätta det för
dig innan jag gick dit, men vi har inte fått en chans att talas vid. Jag
tror inte det är något att oroa sig för, så förstora inte upp det.
Älskar dig, hjärtat
Mamma" (s. 37-38)
Läs boken och se hur det går för Clarie och hennes mamma!

Inga kommentarer: