2008-05-28

Mårten Melin

Jag gillar författaren Mårten Melin. Han skriver kapitelböcker men också fin och rolig poesi för barn. Den här t.ex. ur Varm tass i mörkret
En stjärna faller!
Då får jag önska mej nåt
men fort
innan den träffar mej
i huvudet
Kul!
Han har inte skrivit så många böcker ännu. Den första jag läste var Jävla Lucia, en bok för dig som är runt 12 år. En dag kommer en ny tjej, Lucia, till klassen och efter den dagen är ingenting sig längre likt. Roligt och spännande.
Den nyaste boken heter Amor anfaller och den kallar han själv för "århundradets kärleksroman för 11-åringar". Den handlar om hur svårt och jobbigt det kan vara att vara kär. Den gillar jag också.
Svarta kängor med gul söm har jag inte läst ännu, men den är säkert lika bra som de andra. Hoppas Mårten kommer att skriva fler böcker.
Vill du veta mer om Mårten kan du läsa på hans hemsida. Där får man bl.a. veta att han bor i Malmö och att han skriver manus till Bamse.
Böckerna finns naturligtvis på biblioteken.

Inga kommentarer: