2012-03-07

Vildhäxa av Lene Kaaberbøl

Eldprovet är titeln på den danska författaren Lene Kaaberbøls nya fantasyserie Vildhäxa.

Clara, 12 år, ska hämta sin cykel för att cykla till skolan. Hon har bråttom för hon vill absolut inte komma för sent till mattelektionen igen. När hon går ner för trappan står en svart katt lika stor som en labrador. Den väjer inte undan. Clara försöker tränga sig förbi den, men då går katten till anfall och klöser henne i ansiktet. Därefter slickar katten bort blodet. Clara har jätteont och är vettskrämd.
Mamma kommer och undrar vad Clara gjort. En katt attackerade mig, säger Clara. Hon trodde inte att mamma skulle tro henne, men mamma börjar storgråta. Hon som inte är någon lipsill i vanliga fall. Mamma baddar såren och bäddar ner sin dotter. När Clara lagt sig och mamma tror att Clara somnat, ringer mamma sin syster Isa som de egentligen inte har någon kontakt med. Tydligen kom de överens om att Clara och mamma skulle åka till moster långt ut i skogen.
Det visar sig att Isa är en vildhäxa och det är kanske Clara också? Det finns i släkten! Hon skulle få bo hos Isa ett tag, men en dag måste moster ge sig iväg på ”uppdrag”. Hon förmanar Clara att låsa om sig och inte släppa in någon.


Clara väntar på moster och när hon tittar ut genom fönstret ser hon att stallet med hästen och getterna brinner. Hon bara måste ut och rädda djuren. På taket sitter en figur med stora vingar och väntar på att anfalla och föra bort Clara. Läs själv den spännande fortsättningen!

Boken är superspännande och jag rekommenderar den varmt för dig som är 9-12 år och som kanske gillar fantasy! Jag mer eller mindre sträckläste boken fastän jag inte är så förtjust i fantasy!

Del två i trilogin kommer snart ut och jag längtar efter att få läsa den också!

Lene Kaaberbøl har tidigare bl.a. givit ut Skämmerskans dotter. Den har jag både läst och sett på teater .Rekommenderas också varmt!

Inga kommentarer: