2012-11-12

Sju minuter över midnatt

Jag tror inte jag gråtit till någon bok i vuxen ålder, inte fram tills nu i alla fall. Men Sju minuter över midnatt är en bok utöver det vanliga. Handlingen är både lik en saga och högst realistisk, och historien skulle kunna drabba oss alla. Huvudpersonen heter Conor, han är 13 år och drömmer mardrömmar om ett monster. Hans mamma är sjuk i cancer och hans pappa har flyttat till sin nya familj i USA. Under mammans sjukhusvistelser tvingas Conor bo hos sin högfärdiga mormor som är allt annat än trevlig. Inte heller skolan är någon källa till trygghet eller glädje. Mer tänker jag inte avslöja om handlingen, du får utforska den vidare på egen hand….

Sju minuter över midnatt bygger på en idé av författaren Siobhan Dowd som skrivit flera böcker. Den här boken hann hon dock aldrig slutföra eftersom hon dog i cancer 2007. Patrick Ness tog sig istället an hennes idé och gjorde den till sin egen berättelse, något han onekligen lyckats med. Tyvärr finns inga böcker översatta till svenska av Siobhan Dowd men tycker man om Sju minuter över midnatt så rekommenderar jag A pure swift cry, en bok som också fann vägen till mitt hjärta. Av Patrick Ness är detta den första boken jag läser men definitivt inte den sista. Det är en historia som berör på djupet och de svartvita illustrationerna stämmer väl överrens med den kusliga, omtumlande handlingen. Berättelsen är oerhört sorglig, djupt gripande men också modig och stark. En välskriven bok som förtjänar att läsas av alla, ung som gammal.  

Inga kommentarer: