2008-11-17

Inte bara tennis

När jag var på Litteratlund i oktober lyssnade jag på bl a Peter Barlach. Han berättade mycket intressant om sin debutbok Inte bara tennis. Den handlar om elvaårige John och hans familj i Stockholm. Johns största intresse är tennis . En dag ringer Johns pappa och låter allvarlig. Johns mamma har omkommit i en bilolycka. Boken handlar om Johns längtan efter sin mamma och samtidigt måste det vardag-liga som tennis, skola och kompisar fortsätta.

Det är en självbiografi. Författaren är lika med John, men det har gått 28 år sedan det hände och jag tycker att det märks i romanen. Jag tycker dock att den är läsvärd. Jag både skrattade och grät när jag läste boken, men det handlar nästan för mycket om tennis. Historien om när John och hans mamma skulle köpa nya tennisskor är verkligen rolig!

Inga kommentarer: