2009-04-02

Vem är jag?

Ganska nyligen tipsade jag här på bloggen om boken Saknad Jennie: 3 år. Den här veckan har jag läst Hemligheten av Sophie McKenzie, en bok som påminner väldigt mycket om Saknad Jennie: 3 år, men som är avsevärt mycket mer spännande, sorglig och läsvärd.

Boken handlar om Lauren, som får i uppgift av sin lärare att skriva en uppsats under rubriken: Vem är jag? Uppgiften är något komplicerad för Lauren, eftersom hon saknar viktiga pusselbitar i sin barndom. Lauren är adopterad och vet inte vem hennes riktiga föräldrar är. När hon mot sina adoptivföräldrars vilja börjar nysta i sitt förflutna, får hon en misstanke om att hon inte alls är bortadopterad utan snarare kidnappad från sina biologiska föräldrar i England. Lauren kan inte släppa misstanken utan bestämmer sig för att ta reda på sanningen, intet ont anande om att det kommer att få ödesdigra konsekvenser för hennes framtida liv.

Hemligheten är en mycket läsvärd bok. Det går absolut inte att lägga ifrån sig den. Ibland kommer jag på mig själv med att sitta och bita på naglarna och ha hjärtklappning. Vad sägs om spänning, äventyr och kärlek på samma gång?

Inga kommentarer: