2010-05-24

Pappa säger att vi räddar liv


"Pappa säger att vi räddar liv" är en speciell bok, skriven av en belgisk författare, Do van Ranst. Först tycker jag att den är för speciell och konstig. Huvudpersonen, en 15 årig flicka, bor i ett hus som ligger i en skarp kurva alldeles vid en halvfärdig bro. Det händer att bilister kör in i huset och skadar sig. Så träffades flickans föräldrar, pappan körde in i huset och blev förälskad i mamman som skötte om honom. Nu bråkar de mest. Huvudpersonen, vars namn man aldrig får veta, fantiserar om att en ung kille ska köra in i huset och förälska sig i henne. I själva verket vet hon inte riktigt säkert om hon gillar killar, hennes bästa kompis Sue är kär i henne.
På nätterna samlas bilar vid den halva bron. Flickan går ut för att undersöka vad som händer. Där pågår prostitution och försäljning av droger. Sue blir svartsjuk när hon får höra att hennes kompis varit där. En kväll kör en bil in i huset, föraren är en ung kille...

"Pappa säger att vi räddar liv" är en intressant och udda bok. När jag vant mig den vill jag veta hur det går för huvudpersonen. Berättelsen innehåller inga överflödiga ord eller onödig utfyllnad. Den har en enkelhet som tilltalar mig. Slutet är helt lysande. Rekommenderas varmt till läsare som vill ha något annorlunda.




Inga kommentarer: