2011-09-30

Månadens favorit: Snyftare

Denna månadens favoritbok är en riktig snyftare. Himlen börjar här heter ungdomsboken och är skriven av Jandy Nelson. Jag minns att jag var helt uppslukad av denna bok när jag läste den. Jag var fast i huvudpersonen Lennies liv och hennes starka känslor. Precis som alla mina favoritböcker fick den mig att glömma allt annat och bara sugas med i den värld som boken målar upp. Personerna i boken kom till liv och jag grät och skrattade om vartannat när jag läste den.

Lennie har precis förlorat sin syster Bailey och är helt förstörd och paralyserad av sin saknad. Jag gillar hur jag som läsare genom Lennies dikter får lära känna Bailey och få reda på mycket om deras nära relation. Hon känner att ingen annan än Baileys pojkvän Toby kan förstå henne och de kan inte låta bli att dras till varandra. De törstar båda efter närhet och deras relation blir snart komplicerad. När Lennie blir förälskad i den nya killen Joe blir allt ännu mer invecklat. Lennie slits mellan sina splittrade känslor som är en blandning av sorg, lust och spirande kärlek. Hon funderar mycket på hur hon kan vara så lycklig när hennes egen syster precis dött och får hon egentligen det?

Jandy Nelson har definitivt lyckats fångat ungdomstidens starka känslor med många upp och nedgångar i Himlen börjar här. Gråtvarning utfärdas!

Vill du gråta till andra böcker? Testa dessa: Ett nytt liv på köpet av Emma Granholm, Robothjärta av Natalie Standiford, Fallen flicka av Christina Wahldén, Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl eller Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg av Joyce Carol Oates.

Inga kommentarer: