2011-10-31

Månadens favorit: Skräck

Vad passar bättre på höstlovet än att kura upp sig i närmaste fåtölj och läsa riktigt bra skräck? Ett tips är att läsa denna månadens favorit Fienden av Charles Higson. Den passar perfekt nu runt Halloween och alla dessa mörka och blåsiga dagar.

Boken börjar i en nära framtid då alla personer över 14 har antingen dött eller förvandlats till människoätande zombieliknande varelser efter att en farlig sjukdom har spridit sig. Handlingen kretsar kring ett gäng ungdomar i London som försöker överleva utan vuxna och med ett ständigt hot om att blir överfallna av alla mammor och pappor som vandra på gatorna och är ute efter mat, vilket alltså är barn.

Vad jag verkligen gillar med denna bok är att det är action rakt igenom. Det blir ingen riktigt lugn stund och trots att boken är tjock (över 400 sidor) slukade jag den snabbt. Kapitlen är korta och ofta slutar de med en cliffhanger som gjorde att jag efter varje kapitel tänkte: bara ett kapitel till och sedan bara ett kapitel till. Att jag inte alltid kunde räkna ut hur det skulle och gå och att jag inte var säker på vem som skulle överleva eller dö av ungdomarna och gjorde det också ännu mer spännande.

Men känsliga läsare varnas! Boken är väldigt detaljerad i sina beskrivningar av bölder, krossade skallar och annat obehagligt. Jag blir lite smått illamående eftersom de målande beskrivningarna gör att jag verkligen kan se framför mig hur de vuxna som är levande döda ser ut.

Så tillåt er att blir skrämda av denna riktigt skrämmande och spännande bok!

Nästa del efter Fienden är Farsot och den har nyligen kommit ut och jag är precis som när jag läste Fienden helt fast!

Andra böcker som också handlar om kampen för överlevnad bland ungdomar i en nära framtid och som är riktigt bra är Serien Hungerspelen av Suzanne Collins, (har du inte läst serien än? Gör det!), Serien Gone av Michael Grant och Serien Ful av Scott Westerfeld.

Inga kommentarer: