2013-07-23

Gregor från ovanjord

Nu har jag läst första delen av Suzanne Collins nya serie, Gregor från Ovanjord! Eller nya och nya, förresten, de här böckerna skrevs innan Hungerspelstrilogin. Och istället för ungdomar riktar sig de till lite yngre läsare, ungefär mellan 9 och 12 år skulle jag tro. Böckerna håller kanske inte riktigt Hungerspels-klass, men den här första delen om Gregor var bra, och så spännande att jag hade svårt att lägga ifrån mig boken.

Elvaårige Gregor och hans tvååriga lillasyster Boots ramlar på något märkligt sätt ner i en öppning i tvättstugan, och faller och faller och faller… och hamnar slutligen i Underjord. Underjord är en värld långt ner under deras hem i New York, en mörk, grottliknande värld befolkad av gigantiska, talande kackerlackor, råttor, fladdermöss, och bleka människor med lila ögon. Gregor verkar vara väntad i Underjord. Är han verkligen den krigare som omnämns i en gammal profetia, den krigare som ska rädda Underjords invånare?

Suzanne Collins kan verkligen konsten att skriva så man fastnar i berättelsen! Det jag gillar är också miljön, som skiljer sig lite från många andra fantasyböcker. Den mörka, fuktiga, klaustrofobiska underjorden är bra beskriven i all sin otrevlighet. Jag tycker också om det kärleksfulla förhållandet mellan Gregor och hans lillasyster, den gulliga och roliga lilla Boots. Kackerlackorna verkar uppfatta henne som en prinsessa, kanske är det något vi får läsa mer om i nästa del, där syskonen återvänder till Underjord?

Inga kommentarer: