2008-06-29

Galenskap, rim och hip hop med kung Steve

Kung Steves självlysande Hip Hop bibel av Thomas Fröhling är en rolig och lite halvgalen bok. På framsidan står det att det är en "paralyserande farligt grym bok" och det är bara att hålla med.

Kung Steve bor i Salem, går i 8A och tänker en dag bli hip hop-kung. Han är kär i Vera i 8C. Så kär att han i hennes närvaro glömmer vad de gjort på gemensamma temadagar:
"Tänk att få sitta i samma klassrum som världens underbaraste människa...
Men det är inte så bra för betyget. Jag minns inte ett smack av temadagarna. Men jag minns desto mera av Vera.
Vad hon har haft på sig. Hur hon satt på stolen. Vad hon svarade på frågorna, ifall hon svarat på frågor. Vilka hon har jobbat ihop med i grupparbeten. Jag vet hur hon skriver lilla g och lilla t. Liksom med en liten sväng på strecket mitt på. För hon har varit framme och skrivit på tavlan och jag kopierade det exakt som det stod. Jag minns till och med meningen: Det blir kortslutning.
Och så ritade hon en bild för att visa hur strömmen tar en genväg förbi en lampa. Det är typ det enda jag kommer ihåg av tema fysik." (s. 52)

En dag börjar Ramin från Skåne i samma klass som Steve. Ramin och Steve tänker bli hip hop-kungar tillsammans. Vill du veta hur man blir hip hop-kung, så ska du absolut läsa Kung Steves självlysande Hip Hop bibel!

Inga kommentarer: