2008-06-17

Hur kär får man bli?

Den senaste tiden har jag märkt att jag speciellt har intresserat mig för böcker med hjärtan på omslaget t.ex. Hjärtans fröjd, Tolv år av mitt liv, Ella - glitterälvan, Våffelhjärtat. Jag tycker mycket om böcker som handlar om kärlek och vänskap och finns det hjärtan på utsidan brukar det vara ett tecken på att det är en sån bok. Den senaste boken jag läst har massvis med hjärtan på utsidan och därför tänkte jag att den säkert är en riktigt bra bok! Boken heter Hur kär får man bli? och är skriven av Katarina von Bredow och den är verkligen jättebra. Jag rekommenderar alla som tycker om böcker om kärlek och vänskap att läsa den!

Hur kär får man bli? handlar om Katrin som går i nian och är bästa kompis med klassens populäraste tjej, Frida. En ny kille, Adam, kommer till klassen och Frida blir jättekär i honom. Katrin är också intresserad av Adam, men vågar inte visa det eftersom att hon inte vill svika sin bästa kompis men när det visar sig att Adam är intresserad av henne kan hon inte längre hålla tillbaka sina känslor. Kan Katrin och Adam bli tillsammans? Vad kommer i så fall Frida att säga? Kommer vänskapen mellan Frida och Katrin ta slut om Katrin och Adam blir ett par? Boken tar även upp andra intressanta ämnen som hur det är att växa upp utan en mamma och leva med en bonusförälder och mobbing på skolgården.
Katarina von Bredow har skrivit flera böcker t.ex. Expert på att rodna, Som jag vill vara, Räcker det om jag älskar dig? och Som om ingenting.

Inga kommentarer: