2008-07-20

Min typ brorsa

Min typ brorsa är Johanna Lindbäcks andra ungdomsbok. Hon har tidigare gett ut En liten chock. Den boken gillade jag, så förväntningarna var höga på Min typ brorsa. Den handlar om Nina som tvingas fira nyår i Luleå med sin mamma och hennes nya kille. Det är inte riktigt vad Nina har planerat och besvikelsen är stor. Helgen blir dock avsevärt bättre än vad hon kunnat föreställa sig. Hennes mammas kille visar sig ha två söner i tonåren. Ett halvår senare bor alla fem i Ninas hemstad Luleå. Nina och hennes "låtsasbror" Daniel går i samma klass på naturvetenskapliga programmet. Känslor väcks.

Boken påminner lite om Katarina von Bredows Syskonkärlek fast i den här boken är de "låtsassyskon". Precis som i En liten chock finns det ingen riktig vändpunkt, vilket många läsare på vårt skolbibliotek gärna vill ha. Men jag gillar den ändå. Johanna Lindbäck är duktig på att fånga läsaren och det går absolut inte att lägga ifrån sig boken.

Inga kommentarer: