2011-09-07

Älskar – Hatar av Jenny Downham


Jag kastade mig över Jenny Downhams senaste bok Älskar – Hatar. Jag hade stora förväntningar eftersom jag verkligen gillade hennes debut Innan jag dör som kom ut 2008. Både hennes debut och hennes nya Älskar – Hatar har ungdomar i huvudrollen och riktar sig till ”unga vuxna”.

Boken utgår från två personers upplevelser och känslor efter en våldtäkt. Men boken utmärker sig genom att istället för att fokusera på offret och förövarens erfarenhet av våldtäkten väljer att följa syskonen till dessa två. Mikey är bror till offret Karyn och har till en början starka hämndkänslor och systern Ellie försöker försvara och hjälpa sin bror Tom. Bokens extra twist är att dessa två möts och trots alla hinder blir vilt förälskade i varandra.

Att Mikey och Ellie kommer från två helt skilda bakgrunder gör deras relation extra svår. Mikey har gått ut skolan utan fullständiga betyg, arbetar som kock och lever med sin ensamstående och alkoholiserade mamma och två syskon i en nedgången del av staden. Ellie är toppstudenten som bor med sin rika familj i ett stort hus med stora grindar. Temat är traditionellt och jag kände direkt när bilden av dessa skilda världar målades upp att det kändes lite för bekant. Var alla punkter för att skapa en tydlig klasskillnad verkligen tvungna att radas upp? Till och med deras namn Mikey och Eleanor (smeknamn Ellie) är klassmarkörer.

Men om jag bortser från detta finns det många saker att gilla med boken. Jag behåller intresset eftersom det är osäkert in i det sista vad som egentligen hände den där kvällen Karyn blev våldtagen. Tom målas inte upp som en helt igenom dålig kille, utan bilden av honom blir någorlunda komplex och visar att allt inte alltid är så enkel som det först verkar. Jag tycker att Downham på ett bra sätt försöker att nyansera bilden av hur en våldtäktsman är och ”ska” vara. För även schysta och populära killar kan våldta. Relationen mellan Ellie och Mikey är också fin och oväntat trovärdig.

För alla ungdomar som gillar Christina Wahldéns böcker tror jag denna bok kan passa väldigt bra. Så jag kan absolut tänka mig att rekommendera den till alla som fastnade för Kort kjol. Jag själv blev lätt illamående av Kort kjols detaljerade beskrivning av våldtäkten och jag kan berätta för alla känsliga läsare att inga sådana detaljer finns i Älskar – Hatar.

Inga kommentarer: