2012-01-31

Månadens favorit: Rolig ungdomsbok

Månadens favoritbok är Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson som debuterade förra året. Boken bjuder på många skratt och leenden.

Historien kretsar kring Alicja som hoppas att sommarlovet ska bli lugnt och skönt. Men med en mamma som Beata visar det sig att chanserna är ganska små. Det är inte bara Alicjas mamma som ställer till problem utan när en polsk släkting med sin dotter kommer till Sverige för att hitta sig en man hamnar Alicja i de mest knasiga och galna situationer på grund av de båda släktingarna. I en väldig fart går historien framåt och jag får skratta åt de mest märkliga situationer som involverar påven, säkerhetsvakter, en död grävling, styckmord, klantiga svartjobbande hantverkare, polsk vodka och alla möjliga polska huskurer (urin mot akne). Allt är skrivet med stor värme och kärlek.

Alicja blir även förälskad under sommaren, tyvärr i samma kille som bästisen är kär i. Detta leder såklart till ännu mer problem. Här kommer ett litet smackprov från boken där Ola Olsson beskrivs på ett för boken typiskt vis.

Det finns bara en kille Natalie har ögon för. Ola Olsson från naturbrukslinjen. Jag tittar upp och ser hur Ola Olsson springer runt banan som om gödningsspridaren var efter honom. Fast Ola Olsson sannerligen är Österports snyggaste kille, är han för perfekt och bildskön för mig. Med sitt blonda hår, sina blåa ögon och sin vältränade kropp är han en prima kandidat för Hitler-Jugend.

När jag läser boken anar jag att författaren själv måste ha upplevt mycket av det som händer i boken. Och mycket riktigt har Emmy Abrahamson själv sagt att mycket av boken bygger på hennes egen familj och saker hon varit med om. Men hennes egen mamma uppskattade inte bilden som målades upp av henne och ett tag vägrade Emmys mamma att prata med henne. För att behålla husfriden nämns idag boken inte längre överhuvudtaget bland familjen. Uppgifterna om Emmy hittade jag i en intervju som gjordes i samband med ett författarbesök och den kan du läsa här.

Underbart med en rolig ungdomsbok, fler sådana böcker tack! Ytterligare ett plus för att boken utspelar sig utanför Stockholmsområdet.

Inga kommentarer: