2013-08-21

Klass 1 Rönnen

Nu är sommarlovet slut och skolan har börjat. För många barn är det dags att börja skolan på riktigt - i ettan! Om hur spännande och roligt det kan vara kan man läsa i Kristian Hallbergs bok Klass 1 Rönnen. Vi får följa Hedda och hennes klasskompisar från första skoldagen i ettan tills dess ett helt läsår har gått och sommarlovet börjar. Klassen äter lunch i matsalen, de har rast, pratar om bokstäver, har gympa och utflykt.

Tonen är humoristisk, kapitlen är korta och Charlotte Ramels illustrationer roliga. Författaren har verkligen lyckats fånga hur många sjuåringar är och pratar. Som här på mattelektionen: "Hedda hinner just sätta sig på sin plats när Getrud frågar: - Är det någon som kan berätta för mig vad fem plus tre blir? Anjou räcker upp handen. - Jag kan räkna till tusen. Det tog tre dagar och jag kom av mig två gånger. Gertrud ler. WOW, tänker Hedda."

En del av kapitlen har tidigare varit införda i Smarta små upptäcker skolan - en antologi om just skolan. Min enda invändning mot Klass 1 Rönnen är att den är alldeles för kort. Man blir lite förvånad när det efter bara 20 sidor är dags för skolavslutning. Jag hade gärna velat läsa mer om Hedda, Anjou, Pia, Lazlo och de andra!




Inga kommentarer: