2008-06-13

Tolv dagar i mitt liv!

Läs Tolv dagar av mitt liv av Lotta Olsson! Boken handlar om Lisa Bengtsson som är elva år och drömmer om att bli poet. Efter sportlovet förändras allt när Lisa blir ovän med sin bästis Nelly. Lisa drömmer sig bort och vill börja på en annan skola där hon kan börja om från början och bli en annan än den hon är nu. Lisa skriver så här:


" När man gått i samma klass i fem år (plus en massa år tillsammans på dagis), vet ju alla redan precis hur man är. Det är liksom bestämt en gång för alla. Och ingen skulle acceptera om man plötsligt kom till skolan en dag och var på något annat sätt. Om Veronica hux flux slutade fjäska för lärarna eller Katinka blev kaxig istället för blyg och Viktor blev lugn och skötsam. Det skulle inte gå. Enda sättet är att byta skola. Om jag började på Eriksdalskolan skulle jag bestämma mig för att bli en helt perfekt person från början. God och snäll (men inte töntig) och klok och rättvis. En sådan som alla vill vara kompis med. Och viktigast av allt: ärlig."

Jag tycker att boken är himla bra! Det är många gånger lätt att känna igen sig i Lisas tankar och känslor. Lotta Olsson har skrivit en till bok om Lisa som heter Elva år på jorden. Båda böckerna är fyllda av en massa roligt klotter som beskriver det som händer i boken.

Inga kommentarer: