2009-05-11

Det brinner i mitt huvud

Förra veckan deltog jag i skolbiblioteksdagarna i Höör. Som tack för min medverkan fick jag den här boken, Det brinner i mitt huvud av Camilla Lagerqvist. Boken handlar om Daniel som är 15 år. Han gillar inte skolan, eftersom han har svårt med både kamrater och koncentrationen. Daniel hamnar ofta i slagsmål med andra elever på skolan och i bråk med lärarna. Daniel ska utredas för att se om han har adhd, en störning som gör att man har svårt att koncentrera sig.

Emma, en tjej på Daniels skola, är intresserad av honom. Daniel blir varm av att se hennes vackra röda hår. Emmas bror har Asperger, så hon tycker inte att Daniel är annorlunda, vilket alla andra på skolan tycker. Emma får Daniel att må bra och hans självförtroende växer i hennes sällskap.

Den här boken vill jag varmt rekommendera. Det är en tänkvärd berättelse, där läsaren får inblick i hur det är att ha adhd. Det är också en mysig kärleksberättelse.

Inga kommentarer: