2009-11-18

Mitt extra liv - en serieroman

Jag har precis läst Mitt extra liv - en serieroman av Johan Unenge. Boken är rikt illustrerad av honom själv och berättelsen varvas med text och bild.

Boken utspelar sig i ett litet samhälle som heter Hellevik. Orten är drabbad av arbetslöshet och invånarnas missnöje och frustration riktas mot några flyktingungdomar. Det enda som glädjer invånarna är att baskettlaget Hellevik är på väg mot elitserien. Detta tack vare en invandrare som heter Yosseff. Han är den som lyfter laget och många beundrar honom. Men samtidigt växer missnöjet mot traktens andra invandrare.

Bokens huvudperson heter Mattias. Hans största intressen är datorspel och basketlaget Hellevik Tigers. I klassen finns det en kille som heter Albin. Han uttrycker nazistiska åsikter och är klassens ledare. Mattias är förälskad i Alva, men vet inte riktigt hur han ska förhålla sig när det visar sig att Alva bär ett halsband med ett hakkors.

I boken står det att med Mitt extra liv ställs en del kniviga frågor. Måste man tycka lika? Styr man över sig själv? Vad är egentligen mod? Kan man älska alla? Och den viktigaste frågan av alla är om det finns några svar.

Den här boken passar dig som går på högstadiet. Den är ca 250 sidor lång, men med många illustrationer. Jag tycker att man ska vara en ganska van läsare, för att kunna ta till sig innehållet.

Inga kommentarer: