2009-11-20

Trolltider

Jag har varit på temakväll "Nu tar jag dig, sa trollet!" på Malmö Opera. Litteraturpedagog Karna Nyström höll en intressant föreläsning om charmtroll, bergatroll, trollmor, John Bauer-troll, mumintroll, träskotroll och bortbytingar. Hon berättade att trollen först fanns i de gamla folksagorna.

Malmö Opera ska spela en fantasy-opera vid namn "Trollguld" för hela familjen till jul. Operan varar en timme och både barn och vuxna är med i uppsättningen. Den verkar väl sevärd! Smakprov på operan gavs också under kvällen!

I våra skolbibliotek har jag gjort ett bokbord om troll. "Bockarna Bruse", "Trollpappan" av Cecilia Torudd, "Petter och hans 4 getter" av Einar Norelius, "Narnia-böckerna"av C. S. Lewis, "Kometen kommer" av Tove Jansson" och "Sagor om troll och trollungar" av Gunilla Borén samt John Bauers böcker är några av titlarna. Tyvärr kan jag inte hitta min Mekki-troll. Kanske är det någon som vill låna ut eller sälja till mig?

Mårten Melin som har skrivit "Amor anfaller" och "Svarta skor med gul söm" kommer ut med en bok om troll i januari 2010.

Inga kommentarer: