2010-02-24

Det Fruktansvärda

För cirka tio år sedan läste jag Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Det var en stor läsupplevelse och sedan dess har jag läst i stort sett samtliga av Nessers andra titlar. Jag har alltid tänkt att jag måste läsa om just den här boken, eftersom den var något alldeles speciellt. Och jag måste säga, att den var precis lika bra den här gången.

Det är början av 1960-talet i Sverige, närmare bestämt Närke. Två ungdomar i fjortonårsålden, Erik och Edmund, får tillbringa sommaren tillsammans i Eriks föräldrars sommarhus i Genesaret. Eriks äldre bror får i uppdrag att hålla koll på tonåringarna. Livet leker för killarna och de njuter verkligen tillsammans, trots att de egentligen inte har någon närmare relation sedan tidigare. Deras pappor råkar bara ha samma arbetsplats och deras mammor är oförmögna att ta hand om dem på grund av sjukdom.

Sommaren kommer till en början att handla om Kim Novak, deras stora men omöjliga förälskelse, utedass och bryggbygge. Men denna skimrande tillvaro långt ute på landet ska så småningom vara ett minne blott för dem båda, då Det Fruktansvärda plötsligt inträffar. Vad är det för fruktansvärt som händer i Genesaret? Vem ligger egentligen bakom brottet?

Det här är en ytterst välskriven bok. Platserna beskrivs målande och läsaren får ta del av hur det kan ha varit att vara ung på sextiotalet. Det finns många underhållande beskrivningar, där jag kommer på mig att sitta och skratta för mig själv. Läsaren får aldrig veta vem som ligger bakom brottet utan får själv klura sig till en lösning med hjälp av ledtrådar i boken. Jag har mina aningar om vem det kan vara. Vem tror du att det är?

Inga kommentarer: