2011-04-07

En bok av Hervé Tullet


Jag har precis läst en bilderbok med den enkla titeln ”En bok”. Det är inte bara titeln som sticker ut utan boken skiljer sig från de flesta bilderböcker som kommer ut. Boken försöker nämligen vara interaktiv genom att ge uppmaningar till läsaren i stil med ”Tryck på den gula pricken” och ”Skaka nu lite på boken”.


Självklart så kan jag inte låta bli att följa uppmaningarna och jag blir belönad med att på nästa sida se att mina tryck och skakningar gett resultat, prickarna har ändrats. Och det är roligt, riktigt roligt. För att uppskatta boken krävs att läsaren accepterar leken och följer instruktionerna. Men om du gör det så har du en riktigt skojig stund framför dig, gammal som ung. Ja, jag tror verkligen att denna bok kan ge föräldrar och barn många roliga stunder tillsammans.

Inga kommentarer: