2011-05-16

Feber av Maggie Stiefvater


Feber tar vid där första delen, Frost slutade. Feber, eller Linger som den heter på engelska, är andra delen i trilogin om Mercy Falls vargar.

Sam försöker nu att vänja sig vid sin nya identitet. Vintern har gått och han har inte förvandlats till varg en enda gång. Men livet blir dock inte lättare för Sam och Grace som nu får kämpa för att vara tillsammans. Dessutom förstår inte Sam varför Beck lät Cole bli en av de nya medlemmarna i vargflocken. Isabel som förlorade sin bror, dras till Cole. Men vem är han och varför vill han förbli i sin vargform? Kan hans förflutna innebära problem för Mercy Falls vargar? Situationen blir inte bättre när det visar sig att Grace är sjuk och hennes föräldrar förbjuder henne att träffa Sam.

I Feber låter Stiefvater oss även få reda på fler detaljer kring Sams barndom och de händelser som föräldrarna utsatte honom för. I början tyckte jag dock att boken var lite seg, men berättelsen lyckades ändå fånga mig och tillslut hade jag svårt att lägga boken ifrån mig. Jag tycker att Stiefvater har lyckats binda samman Frost och Feber på ett bra sätt och nu väntar jag med spänning på att få läsa den tredje och sista delen i trilogi om vargarna i Marcy Falls.

Den tredje och sista delen Forever, är planerad att släppas i mitten av juli 2011. Den svenska utgåvan lär vi dock få vänta på.

Inga kommentarer: