2012-01-24

Sopkungen av Maria Herngren och Ewa Swedenmark

Jag mer eller mindre sträckläste Sopkungen som handlar om Tea och hennes pappa.


Pappa har inget riktigt jobb utan försörjer dem på att köpa skruttiga lägenheter, renovera dem och sälja dem. Eftersom de måste bo i lägenheten när pappa renoverar flyttar de ofta. Jag tycker synd om Tea. Nu bor de i en lägenhet som behöver målas och de har knappt några möbler. När Tea ska börja i nya skolan finns det ingen mat och på vilken gata finns skolan?


Tonio blir hennes vän och hans pappa är busschaufför. Läs boken själv så får du reda på vilka bussturer de får vara med om!


En dag kommer pappa hem och berättar att han träffat en gammal klasskamrat som tjänat pengar på sophantering. Sopkungen som han kallas behöver hjälp med att rusta upp sitt hus. Pappa får jobbet. Sopkungen har en återvinningsstation och där får de ta möbler som folk har tröttnat på.


När pappa blir anklagad för att ha anlagt en brand får Tea och hennes nye kompis Tonio bli detektiver.


På många sätt tycker jag om boken! Den innehåller spänning, vänskap, sorg och svek och illustratören Maria Sandberg har gjort den fina omslagsbilden samt de svartvita bilderna i boken. Slutet är faktiskt lite originellt! Jag kan varmt rekommendera den från 10 år och uppåt!

Maria Herngren har tidigare skrivit Ingen får veta och Jag vill ha en fladderpadda. Jag gillar bägge böckerna och de passar för 6-9 år. Ingen får veta passar också för högläsning!

Inga kommentarer: