2012-02-17

Hövdingens bägare

Jag hade inte så stora förväntningar på Martin Widmarks nya bok, den första i serien Halvdan Viking. Jag tycker att han är lite ojämn som författare, och det senaste av honom jag läste, Den dansande djävulen, fastnade jag inte alls för.

Därför blir jag förvånad när jag plötsligt sitter och skrattar och sugs in i den fartfyllda och roliga historien om den lille vikingpojken Halvdan. Halvdan är en finurlig kille som haltar och som gärna skaldar och rimmar om allt han ser, till omgivningens förtjusning. Widmark berättar med gott humör om livet i två rivaliserande vikingabyar, en kristen och en asatroende, på varsin sida om floden. På köpet får man lära sig lite grann om levnadsförhållandena för tusen år sen. Scenen när hövdingen som förste man tvättar av sig, snyter sig och spottar i vattnet, för att sedan skicka vattenhinken vidare tills den kommer allra sist till stackars Halvdan är obetalbar.

Mats Vänehems illustrationer passar perfekt till berättelsen. I denna första del stannar äventyren i hembyarna, men tre delar till är utlovade där man enligt baksidestexten kommer att få följa Halvdan ända till Konstantinopel.

Inga kommentarer: