2013-10-22

Syskonkärlek

Amanda är kär i sin bror Ludwig, som efter en tid upptäcker att han känner likadant för henne. När deras stora syster Ylva flyttar tillbaka in i huset så tvingas de båda att bo i samma rum. De försöker båda hålla sig ifrån varandra, men i slutet ger de upp och inleder ett hemligt förhållande. Amanda har redan en pojkvän som hon fortsätter träffa för att hålla fasaden uppe. Man får en blandning av kärlek, tonårstankar, bråk och allt där emellan.

"Nu är klockan snart fyra och jag kan inte sova. Kan du svara mig på en sak? Får man bli alldeles varm och matt i hela kroppen av att se på sin egen brorsa? Får man det, ens om han är den snyggaste och finaste killen i hela universum?
Jag kan inte hjälpa det!
Och jag skäms så inihelvete. Tänk om han visste!
Jag är inte klok.
Hemskt löjligt är det ju också.
Det är sjukt, va? Att tända på sin egen brorsa?
Perverst.
Jag måste skärpa mig!
...Jag kanske borde lägga mig nu."

Syskonkärlek är författaren Katarina von Bredows första bok. Den gjorde succé och har översatts till både norska, danska, tyska och holländska. Den blev även nominerad till Tysklands ungdomspriset "Deutschen Jungendliteraturpreis".

Boken passar mest ungdomar 15+ som är vana läsare. Boken är ca 300 sidor och textstorleken är hyfsat liten.

Skrivet av Clara/praoelev på Baldersskolan.

Inga kommentarer: