2011-11-17

Maj-Britt, Mars-Britt och husvagnen

Den norska författaren Anne Holt som vanligtvis skriver deckare för vuxna läsare har nu kommit ut med en rolig bok för unga läsare.

Jag gillar bokens framsida med bägge tjejerna, husvagnen och en kvinna som ska... Du får själv läsa om det i boken!

Boken handlar om hur åttaåriga Maj-Britt vaknar en morgon och upptäcker att en flicka i hennes ålder flyttat in på granntomten. Den nya flickan säger att hon heter Mars-Britt och hon bor med sin blonda mamma och en jättestor hund i en husvagn.

Mars-Britt har ljus hår som står åt alla håll och är modig och gör vad som faller henne in och inte alls som Maj-Britt. Hon är mörk, rodnar lätt och är klok och fundersam. Naturligtvis hamnar Mars-Britt i blåsväder. Maj-Britts mamma har som arbete att utveckla datorspel. Mars-Britt vill förstås testa och det slutar med att hon får ström i sig.

Jag tycker att det är en bra bok med massor av upptåg och roliga karaktärer. Vad sägs t ex om vaktmästaren som är lång och smal, men alltid har mat i munnen eller fickorna, falkögon och så långa armar att hatt kan linda dem runt dumma ungar, som en boaorm?

Jag kan varmt rekommendera den som högläsningsbok! Jag har själv läst den för nioåringar. Som minus -det förekommer en del svåra ord. I sin helhet får boken högsta betyg av mig!

Inga kommentarer: