2011-12-19

Språkresan

Så här mitt i vintern kan det kännas avlägset med en bok som utspelar sig sommartid, men jag vill gärna tipsa om denna bok som jag tyckte mycket om.

Den handlar om 15-årige Max som åker på språkresa till England för att komma bort från dataspel. Det är hans mamma som tycker att han ska åka. Resan kommer att förändra Max totalt. Redan på flyget kommer han i kontakt med två andra killar, Simon och Leo. Leo är en ledartyp och det dröjer inte länge förrän Max, precis som Simon, följer hans vilja. Max som mest spelat World of Warcraft med sin kompis i Sverige följer med när de dricker öl och snattar i affären.


På ett disco träffar de tre engelska tjejer som de börjar vara med. Max blir våldsamt förälskat i Cate och de blir ett par. Ett gäng killar dyker upp och hotar Max att han ska sluta träffa Cate. Simon blir misshandlad och Leo uppmanar dem att ge igen. Max får en kniv att försvara sig med. Efter det första bråket Max är inblandad i känner han att våldet får honom att må bra. Han blir rädd för sig själv; han känner inte igen sig själv. Eller är detta hans sanna jag som han tidigare undertryckt? Max blir allt aggressivare och tillbaka i Sverige igen börjar han vara med Leo och Simon. Han blir uttråkad av sina gamla kompisar. Vem är han egentligen?


Jag tycker att Mats Berggren skrivit en engagerande bok som tar upp viktiga ämnen som kärlek, destruktivt beteende, vänskap och identitetsproblem ur en tonårskilles synvinkel. Den är lättläst och språket är ungdomarnas eget. Otäckt och realistiskt om en förändring som blir en negativ spiral.

Inga kommentarer: