2011-05-30

Krigarprinsessans hemlighet

För läsare som gillar äventyrsböcker kan jag varmt rekommendera Krigarprinsessans hemlighet av författarparet som går under pseudonymen Zizou Corder. För de som även är intresserade av legender och myter så är boken ett måste. Boken blandar grekisk mytologi med historisk fakta och författarna lyckas bra med att måla upp en bild över hur Antikens Grekland såg ut.

Boken börjar med att vår hjältinna spolas upp på land efter att ett fartyg förlist. En kentaur hittar henne och tar hand om henne som sin egen dotter. Flickan får namnet Halo och lever den första tiden av sitt liv fridfullt bland sin nya kentaurfamilj. Men en grupp människor kidnappar henne och gör henne till slav. Halo lyckas med list fly och för att kunna röra sig fritt i alla miljöer bestämmer hon sig för att utge sig för att vara pojke. Jag har alltid varit svag för historier där tjejer/kvinnor utger sig för att vara killar/ män och tvärtom. Jag tycker att det naturligt uppstår konflikter, komplikationer och missförstånd som är intressanta och så också i denna historia.

Det händer mycket i boken och jag gillar verkligen att äventyret ständigt tar nya vändningar och tar läsaren med till nya platser runt om i Antikens Grekland så som Sparta och Aten. Själva grundhistorien är att Halo försöker ta sig tillbaka till sin älskade kentaurfamilj och samtidigt försöker hon ta reda på vem som är hennes riktiga föräldrar. Visst är de klassiska teman som boken bygger på, men vem kan motstå ett riktigt äventyr? Inte jag i alla fall!

Den enda invändningen jag har är att det ibland blir lite väl många grekiska gudar, namn och händelser som flyger förbi i en väldig fart. Jag tror att vissa delar av boken kan vara lite svår att hänga med i för läsare som inte har någon förförståelse för grekisk mytologi.

Ett extra plus för den sötsugne är att det finns ett recept längst bak i boken på hur du gör det söta kakorna baklava som Halo äter i boken.

Inga kommentarer: