2009-10-27

Allt för att slippa vara ensam

Emma Granholm har precis kommit ut med en ny bok, Ett nytt liv på köpet. Jag har läst hennes andra två böcker, Simon & Sophie och Liv & Lovisa och de tillhör mina favoriter. Förväntningarna var därför höga på hennes nya bok och jag blev inte besviken.

Boken handlar om Sanna som ska börja gymnasiet och medieprogrammet. Sedan årskurs tre har Sanna haft det jobbigt i skolan. Efter att ha varit sjuk några dagar betraktar klasskamraterna henne plötsligt som luft. Ingen vill prata med henne eller sitta bredvid henne. Skolan blir en ständig pina i sex långa år. Så börjar hon gymnasiet och allt förändras. Till en början är hon väldigt skeptisk och på sin vakt. Ingen vill väl vara kompis med henne? Men så börjar självförtroende sakta växa. Fast de tuffa åren i grundskolan har satt sina spår. Sanna vet inte hur man ska bete sig mot kamrater. Hon gör allt för att bli vän med alla. Hon utplånar nästan sig själv för att vara alla till lags. Hur långt är hon beredd att gå för att slippa vara ensam?

Ett nytt liv på köpet är en läsvärd bok. Jag tycker att den väcker många tankar. Jag tycker att den passar från årskurs åtta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker som du Maria, Simon och Sophie var mycket mycket bättre.

Men den var okej:)