2009-10-07

Ny favorit

Häromdagen gjorde jag en lista på mina högst personliga favoriter bland barnböcker. Idag fick jag lägga till en ny. Det är Slumpens bok av Åsa Lind. Åsa Lind som också skrivit böckerna om Sandvargen och som också finns på min favoritlista. Slumpens bok är för dig som är ca 11-12 år och uppåt och som gillar tjocka magiska böcker. Egentligen passar boken även för yngre men då måste någon lösa den högt för den är inte helt lättläst.
Boken handlar om Hanna som är jättelång, har en helt galen mamma, inga pengar och som hela tiden flyttar för att myndigheterna inte ska få reda på hur hon har det hemma.
En dag kommer Hanna över en bok som heter Slumpens bok och därefter blir ingenting sig likt. När Hanna läser i Slumpens bok, blir det hon läser verkligt. När andra läser händer ingenting. Hanna visar sig vara en Läsare och 102-åriga fru Wilton som bor i samma trappuppgång är en av 12 Väktare som har till uppdrag att vakta Läsaren och Slumpens bok. Alltihopa hänger på ett magiskt sätt ihop med saker som hände för flera tusen år sedan.

Men starka onda makter är ute efter boken och efter Hanna, eftersom det bara är hon som kan läsa den. Hanna får hjälp av Väktarna att besegra de onda makterna men till sist är det bara hon själv som kan besegra dem.

Läs den! Den är magisk, lite filosofisk och härligt tjock. Jag tyckte mycket om den.

Vill du veta mera om Åsa Lind så klicka här

Inga kommentarer: