2009-10-17

En framtida dokusåpa

Fatta eld av Suzanne Collins är fortsättningen på den spännande boken Hungerspelen, som jag har skrivit om tidigare här på bloggen. Det är den andra boken i trilogin om Katniss och Peeta. Om du inte läst Hungerspelen, tycker jag att du absolut ska göra det, men då måste du sluta läsa mitt inlägg nu. Annars får du veta vad som händer i första boken.

Katniss och Peeta måste åka på segerturné till de tolv olika distrikten. I slutet av första boken trotsade Katniss Hungerspelens regler och hon har nu blivit en symbol för en revolt som börjar gry i de olika distrikten. Presidenten Snow är inte förtjust i Katniss beteende och för att dämpa missnöjet och oron i landet, så kräver han att Katniss och Peeta gifter sig. Men något kommer emellan giftermålet. Det är Hungerspelens tredje kvartssekelkuvning och då sker alltid något oväntat. Så även denna gången, till Katniss och Peetas stora förtvivlan.

Precis som Hungerspelen är Fatta eld en mycket spännande och välskriven bok. Den är kuslig, för jag tror mycket väl att något liknande skulle kunna hända i framtiden. Jag längtar redan efter den tredje boken i serien.

Inga kommentarer: