2010-02-01

Som trolleri

Mårten Melin var i Hässleholm i november 2009 och pratade bl.a. om sin nya bok. Sedan dess har jag längtat efter att få läsa Som trolleri. Jag sträckläste den!

Boken handlar om Mona, som bor hos sin pappa över sommaren. Mona älskar att bada! En dag när hon går till bryggan sitter där en snygg mörkhårig kille med guldring i örat. Hon råkar stänka vatten på honom och han blir jättearg och springer iväg. Mona förstår ingenting och kan inte glömma hans gnistrigt gröna ögon.

Där finns inte så många kompisar. Lukas med sin moppe förstås, men han är urtråkig. Mona löptränar ofta och badar efteråt. Killen med de gnistriga ögonen sitter på en trädstam när hon kommer springande och hon blir jätterädd och ramlar...

Monas kompis från stan kommer också på besök. Gissa vad som händer!

Jag rekommenderar er varmt att läsa Som trolleri! Den är lättläst och spännande (inte hemsk). Slutet är inte som jag förväntade mig! Boken handlar om kärlek, magi och att vara annorlunda. Jag tycker den är lämplig för 10-12-åringar!

Illustratören Emma Adbåge har gjort det fina omslaget. En tjej och en kille sitter på bryggan. Både boken titel och författarens namn är med guldbokstäver.

P.S. Mårten Melin har även skrivit läsvärda Svarta kängor med gul söm (kommer snart som pocket) och Amor anfaller.

Inga kommentarer: