2010-02-28

Vänskap

Hannas nattbok av Marie Oskarsson är en bok om vänskap i dagboksform. Sommarlovet står för dörren och Hanna ser fram emot ett långt lov tillsammans med bästa vännen Matilda, kallad Matte. Men mitt under skolavslutningen får Hanna ett sms från Matilda, där hon talar om att hon aldrig vill prata med henne mer och att Hanna inte får lov att ringa till Matte någon mer gång. Hanna är helt oförstående och grubblar både dagar och nätter. Vad har hon gjort för fel? De har ju varit vänner sedan de gick i förskolan tillsammans.

För Hanna blir det ett annorlunda sommarlov. Hennes pappa arbetar i Stockholm medan övriga familjen bor i Göteborg. Det tär på hennes mamma. Hon arbetar ständigt och får sköta allt. Hanna tycker synd om sin mamma som ständigt är trött och Hanna tar ett stort ansvar och tar hand om sin fyraårige bror Hilding. Som tack för all hjälp får Hanna konsertbiljetter till Marit Bergman av sin mamma. På konserten träffar hon en klasskamrat. Det är början på något nytt i Hannas liv. Något som kan få sommarlovet att bli riktigt lyckat...

Omslaget till Hannas nattbok lurar läsaren, tycker jag. Jag hade förväntat mig ett barnsligare innehåll med tanke på hur bokens förstasida ser ut. Men jag får uppfattningen att flickorna går på högstadiet. Jag tycker att den passar från 11 år.

Om du gillar Hannas nattbok finns det en fortsättning, Hannas höstbok.

Inga kommentarer: